Ljetni praznici su vrijeme kada djeca mogu napokon odahnuti od školskih obveza i posvetiti se igri, odmoru i istraživanju svijeta oko sebe. Međutim, roditelji često brinu o tome kako njihova djeca koriste mobilne telefone tijekom ovog razdoblja. Dok je važno omogućiti djeci slobodu i odmor od škole, također je bitno postaviti granice za korištenje mobilnih telefona. U ovom članku, istražit ćemo razloge zašto je važno djeci dati odmor, ali i pružiti smjernice roditeljima kako postaviti granice korištenja mobilnih telefona tijekom ljetnih praznika.
Zašto je važno da djeca imaju odmor
Djeci je potreban odmor kako bi se oporavila od školskih obveza, stresnih ispita i dugotrajnih sati provedenih u učenju. Ljetni praznici pružaju idealnu priliku za opuštanje, obnavljanje energije i razvijanje drugih vještina izvan školskog konteksta. Odmor pomaže djeci da se emocionalno i fizički osnaže, potiče njihovu kreativnost i socijalne interakcije te podržava njihov cjelokupni razvoj.
Rizici prekomjernog korištenja mobilnih telefona
Prekomjerno korištenje mobilnih telefona može imati negativne posljedice na djecu. Dugotrajno izlaganje ekranima može dovesti do problema sa zdravljem, kao što su probleme s vidom, poremećaje spavanja i smanjenu koncentraciju. Također, prekomjerno korištenje mobilnih telefona može negativno utjecati na socijalne interakcije, tjelesnu aktivnost i akademski uspjeh djece. Stoga je važno postaviti granice kako bi se spriječile ove potencijalne negativne posljedice.
Smjernice za postavljanje granica
a) Razgovor s djecom: Ključno je komunicirati s djecom o njihovim željama i potrebama tijekom ljetnih praznika. Pitajte ih što bi željeli raditi, kakve su njihove interese i kako vide korištenje mobilnih telefona tijekom tog razdoblja. Otvorena komunikacija pomaže u izgradnji povjerenja i razumijevanja.
b) Postavljanje granica vremena: Dogovorite se s djecom o određenim vremenima kada mogu koristiti mobilne telefone. Primjerice, možete odrediti određene sate tijekom dana ili ograničiti vrijeme korištenja mobilnih telefona na nekoliko sati dnevno.
c) Alternativne aktivnosti: Potičite djecu da se bave različitim aktivnostima tijekom ljetnih praznika. To mogu biti fizičke aktivnosti na otvorenom, čitanje knjiga, umjetničke aktivnosti ili volontiranje. Pružanje raznolikih iskustava pomaže djeci da se razvijaju na mnogim područjima i smanjuje ovisnost o mobilnim telefonima.
d) Zajedničko vrijeme: Planirajte vrijeme za obiteljske aktivnosti bez mobilnih telefona. To može uključivati obiteljske izlete, zajedničke obroke ili društvene igre. Dijeljenje kvalitetnog vremena s djecom pomaže u izgradnji snažnih obiteljskih veza.
Ljetni praznici trebaju biti vrijeme za odmor i opuštanje, ali je također važno postaviti granice korištenja mobilnih telefona. Kroz otvorenu komunikaciju, postavljanje granica vremena, poticanje alternativnih aktivnosti i zajedničko vrijeme, roditelji mogu pomoći djeci da pronađu ravnotežu između odmora i odgovornosti. Važno je pružiti djeci slobodu da istražuju svoje interese i hobije, ali i osigurati da mobilni telefoni ne postanu prekomjerna ovisnost. Korištenje mobilnih telefona može biti korisno i zabavno, ali treba biti uravnoteženo s drugim aktivnostima koje potiču razvoj djeteta.
Mia Rohlik, socijalni pedagog i psihoterapeut pod supervizijom
Stručna literatura:
American Academy of Pediatrics. (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138(5), e20162591. doi: 10.1542/peds.2016-2591
Radesky, J. S., et al. (2018). Young Children's Digital Technology Use at Home and School. JAMA Pediatrics, 172(9), 836–838. doi: 10.1001/jamapediatrics.2018.1936
Rideout, V., & Robb, M. B. (2019). The Common Sense Census: Media Use by Tweens and Teens. Common Sense Media. Retrieved from https://www.commonsensemedia.org/sites/default/files/uploads/research/census_researchreport.pdf